In dit interview vertelt een maatschappelijk werker over haar werk bij de Bureaudienst van Blijf Groep.

Wat doe je bij de Bureaudienst?
‘De Bureaudienst is de voordeur van de organisatie. Alle telefoontjes komen hier als eerst binnen, je krijgt alle verhalen te horen. Wij zetelen in Amsterdam maar zijn ook verantwoordelijk voor telefoontjes uit de regio’s Alkmaar, Almere, Haarlem en Zaanstad-Waterland.

De Bureaudienst biedt hulp, advies en overleg. Wij zoeken uit hoe iemand het beste geholpen kan worden, nemen korte telefonische interviews af en plannen intakegesprekken in. Ook zijn we verantwoordelijk voor de noodbedden. Samen met Veilig Thuis en de politie kijken wij wie er een noodbed nodig heeft. Iemand heeft dat nodig als hij of zij zich in een gevaarlijke situatie bevindt. Voor de cliënten op noodbedden in Amsterdam zoeken wij vervolgens een passend vervolg. Ook zijn wij verantwoordelijk voor de crisisplekken waar mensen maximaal 6 weken kunnen verblijven en plaatsen wij cliënten in de opvang. Als er geen ruimte is in een van de drie Oranje Huizen zoeken we elders een plek.’

‘De Bureaudienst werkt zowel overdag als in de avond en in het weekend. In de avond en in het weekend zijn wij ook het aanspreekpunt voor de cliënten in huis.’

Wie bellen er naar de Bureaudienst?
‘Het zijn cliënten en ketenpartners die bellen naar de Bureaudienst. De term ketenpartners moet je ruim zien; dus zowel hulpverleners als politie, scholen enzovoort.’

Waarvoor wordt er gebeld?
‘Voor hulp en advies. Wij vertellen hulpverleners wat zij kunnen doen of adviseren als huiselijk geweld speelt en wat Blijf Groep voor hun cliënten kan betekenen. Ook krijgen we telefoontjes van mensen die zelf met huiselijk geweld te maken hebben. Wij praten met de persoon die belt, luisteren en adviseren. En we doen intakes en kijken wat past voor de cliënt. We bieden ambulante hulp aan als het veilig genoeg is en opvang als het echt nodig is. Het klinkt soms heel fijn om een eigen veilige plek te hebben maar het is ook heel ingrijpend om weg te gaan van huis, voor volwassenen en zeker ook voor de kinderen. Vaak is ambulante hulp in de eigen omgeving de beste oplossing.’

Komt het vaak voor dat mensen meer dan één keer bellen?
‘Ja, dat komt vaak voor. Mensen durven vaak niet de eerste keer dat ze bellen de stap naar hulpverlening te zetten. We hebben mensen die bellen met een korte, heldere vraag waarmee je direct aan de slag kunt. Maar je hebt ook mensen met hele complexe problemen. Met hen is vaker contact nodig. Ook heb je helaas cliënten die terugbellen omdat ze huiselijk geweld meemaken met een ander partner.’

Hoe vind je het om bij de Bureaudienst te werken?
‘Ik vind het eigenlijk heel leuk werk. Er is geen dag dat ik me verveel. Het werk is heel divers, elke vraag is anders. Het is wel heel chaotisch omdat je natuurlijk nooit van tevoren kunt bepalen wanneer er telefoontjes binnen zullen komen, hoe heftig de begeleiding van de noodbedden is enzovoort. Ik houd eigenlijk wel van werken in een beetje chaos.’

‘Ook hebben we bij de Bureaudienst een heel fijn team en werken heel nauw samen. Wat ik vandaag doe en niet heb afgerond, pakt mijn collega de dag erna weer op. Het is een nauwe samenwerking.
Naast de samenwerking met het team, werken wij ook veel samen met de andere locaties en met veel collega’s binnen Blijf Groep. Hierdoor ken ik ook heel veel collega’s. De Bureaudienst heeft een hele centrale rol binnen de organisatie.’

Hoe kunnen mensen contact opnemen met de Bureaudienst?
‘Er staat een telefoonnummer (088 2342450) en email-adres (info@blijfgroep.nl) op de website. Ook hebben we een chat op de website waarop wij bereikbaar zijn tussen 13:00 en 15:00. Er is ook een contactformulier op de website dat je kunt invullen en bij ons terecht komt.