Cliënten weten mij altijd te vinden

Jorinde is werkzaam bij het Oranje Huis in Alkmaar. Als receptionist is ze er niet alleen verantwoordelijk voor dat iedereen prettig en gastvrij wordt ontvangen, maar zorgt ze ook voor de veiligheid.

“De Oranje Huizen van Blijf Groep zijn zichtbaar in de wijk. Door de sluisdeur zijn we veilig en kan niemand zomaar naar binnen. Bezoekers moeten zich voorafgaand aanmelden of hebben een sleutel. Als receptionist van het Oranje Huis ben ik altijd alert. Ik weet precies wat ik moet doen als ik afwijkingen signaleer. Veiligheid is dus een groot onderdeel van mijn werk, maar uiteindelijk maken we veiligheid samen. Zo kijkt iedereen die binnenkomt of en wie er meeloopt. Veiligheid gaat in mijn functie nog een stap verder. Ik ben namelijk ook coördinator BHV.”

Van een commerciële baan naar maatschappelijk werk

“Ruim zes jaar geleden deed ik een loopbaanoriëntatie. Ik werkte voorheen bij commerciële instellingen, maar ik ontdekte dat ik maatschappelijk iets wilde betekenen. Blijf Groep kwam op mijn pad door een vacature. Het bleek de perfecte match. Ik hou van deze functie. Als receptioniste ben je een spin in het web en een verbinder tussen alle afdelingen.

Ondanks dat ik op mijn manier kan bijdragen aan het herstel van een ander en ervoor kan zorgen dat iemand zich fijn voelt, ben ik geen hulpverlener. Als receptionist ken je het verhaal van de cliënt niet. Dat is onderdeel van de Oranje Huis-methodiek. Het idee daarachter is dat wij cliënten het beste kunnen helpen zonder de verhalen te kennen. Op die manier staan we er neutraal in en behandelen we iedereen op dezelfde manier.

Omdat ik als receptionist in een open ruimte zit, weten de cliënten mij altijd te vinden. Ik kan ze goed doorverwijzen. Of ze nu op zoek zijn naar hulp of de dichtstbijzijnde supermarkt of bushalte. Daarnaast signaleer ik ook wanneer het niet goed gaat met iemand. Ik bied dan aan om een maatschappelijk werker te bellen. Ik heb hier de afgelopen jaren steeds meer ogen en gevoel voor gekregen.”

De enerverende werkdag van een receptionist

“Mijn werkdag start om kwart voor negen en eindigt om kwart over vijf. ’s Morgens neem ik mijn collega van de slaapwacht over. Hij of zij doet de overdracht en vertelt dan of er opnames of speciale dingen zijn gebeurd die nacht. Daarna komen alle collega’s samen in de receptieruimte met een dagstart. We bespreken dan de bijzonderheden van de dag. Daarna gaat iedereen naar zijn of haar werkplek.

Ik beheer de receptieagenda en de agenda van de spreekkamers. Daarin staan afspraken met ketenpartners waaronder politie en Veilig Thuis, maar ook of er systeemgesprekken zijn met cliënten en of hun (ex)-partners komen. Soms spelen er 5 of 6 dingen tegelijkertijd. Ik moet dan keuzes maken en beslissen wat eerder of later moet. Dat is een uitdaging.

Trots op het hele team

“In het begin vond ik het thema huiselijk geweld moeilijk en ingewikkeld, omdat ik er nog nooit mee in aanraking was gekomen. Het is simpelweg niet leuk om een cliënt te ontvangen die gewond of blauw is. Ik wist eerder niet dat huiselijk geweld zoveel en in alle vormen, leeftijden en culturen voorkomt. Dat vond ik confronterend. Toch leer je daarmee omgaan. Ik heb meerdere voorbeelden van cliënten die aangeslagen binnen zijn gekomen. Ik maak deze verdrietige ontvangsten van dichtbij mee.

Sommige cliënten blijven negen maanden bij ons. Daardoor zie je kinderen opgroeien. Als ze na negen maanden doorstromen naar een woning zijn ze blij en dankbaar en zie ik dat ze opgebloeid zijn. Dat kan overigens ook met cliënten die alleen zes weken in de crisisopvang verblijven. Ik word er gelukkig van om te zien dat cliënten ons uiteindelijk verlaten met een lach op hun gezicht. Het is zinvol werk en het maakt me trots op de samenwerking van ons hele team.”

Wil je net als Jorinde aan de slag bij Blijf Groep? Bekijk de vacaturepagina.